28 Sep 2008

Preparation for EID

oh saya sgt serunut nk menyambut hari raya thn ini.seawal minggu pertama puasa dh excited nk raya (mcm budak kecik sungguh).
tp yg tak beshnye...pd thn ini, secara rasminya mjadi thn terakhir sy menerima duit raya (ohhh..tidakkk) sbb mengikut perancangan yg sepatutnya, mulai thn dpn sy akan mula bekerja.maka, thn dpn...sy plak yg akan menghulurkan duit raya kpd bala tentera cilik yg sgt ramaiiiiiii (notice the 'i')
enough membebel...jom tgk apa saya buat sempena nk menyambut kedatangan syawal

Shopping Baju Raya
merahnya mak ngah...
saya tak prnh memiliki baju kurung bkaler merah..so thn ini saya tlh memilih kaler ini.kwn saya tny "tak takut ke nt kena kejar lembu?". saya dgn slumbernya jawab..lembu2 kat kg aku sumer buta warna.." hihihhh

Buat Kuih Raya
tat gulung + choc chips
before blk kg...saya bjaya menyiapkan 6 jenis biskut raya...yeayyy!!!trima kaseh di atas bantuan housemate2ku yg baik hati yg tlh menolong menyiapkan kuih rayaku...ihikss

Practice masak
saya kurang reti buat roti, pau,etc...so pada 1 hari tu, saya tlh mintak housemate saya tlg ajar sy cara utk buat pizza (kenkonon nak buat time blk kg nt..heheh).
tadaaaaa...inilah hasilnya pizza yg kami bikin ^_^
nyummy!!!
sebelah ada cheese...sebelah lg tiada (kwn saya xsuka mn cheese la pulak)
nih resepi utk pizza:

(for the dough)
tepung gandum (agak2 banyak mana nak buat)
1/2 paket yis (mauripan)
1 1/4 sudu besar bread shortening
1 1/4 sudu besar margerin
air

*sebatikan semua bahan & uli

(for the topping)
bawang besar
bawang putih
cili kisar
mixed veggie
mince meat/chicken
mushroom (potong nipis)
pineapple (potong dadu)
sausages (potong nipis)
tomato sauce

*tumiskan bawang besar, bawang putih, cili kisar, mixed veggie + mince meat/chicken
*ratakan sos tomato ke atas doh pizza
*taburkan bahan2 yg tlh ditumis
*taburkan bahan2 yg tlh dipotong2 mengikut kreativiti anda
*bakar selama 25-30minit


selamat mencuba!

itulah antara aktiviti saya ketika bulan puasa...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...