31 Aug 2009

Merdeka...ah!

Tahun lepas sambut merdeka masih bertitle student (sambut sangatlah, duduk kat rumah pulun siapkan assignment yang dah terover due - jangan tiru ya adik-adik yang masih belajar). Saya masih ingat lagi tajuk assignment yang Cik Rozi (my lecturer) kasi sempena kemerdekaan negara kita, "Apa makna 50 tahun kemerdekaan negara kita kepada diri anda?"

Perghhh! Mencabar tak mencabar tajuk tu? Tambah lagi mencabar, esei dalam Bahasa Inggeris ya tuan-tuan dan puan-puan (UiTM punya bahasa pengantar. Part nih saya bangga sebab cuma UIA dengan UiTM je yang jadikan bahasa 'penjajah' nih sebagai bahasa pengantar. So, bila ada segelintir 'unggas' kat luar sana cakap budak-budak UiTM low class, hasil keluaran universiti murahan...saya boleh bilang "pergi jahanam sama kamu!" Setakat kau belajar mostly bahasa Melayu macam zaman sekolah, silalah jangan banyak bunyi UNLESS kau ambil course English Literature @ TESL masa kat uni dulu. Ok? Sekian, terima kaseh).

Terbabas daripada topik asal. Tumpang lalu sikit~

Berbalik pada cerita esei tadi. Saya dapat markah 8/10 untuk assignment itu. Komen lecturer saya ingat sampai sekarang, setelah ditranslatekan berbunyi begini "Esei kamu mempunyai isi yang baik cuma saya rasa tajuk yang paling tepat ialah 'Harga sebuah kemerdekaan?'"

Siapa yang kenal saya mungkin akan tahu 'cara' saya menulis bila diajukan tajuk seperti itu. Memang confirm saya tak akan tulis secara general apa itu kemerdekaan, macam yang segelintir classmates saya buat (disebabkan sifat penyibuk saya mengendeng kawan-kawan, memujuk rayu mereka supaya memberi keizinan kasi baca mereka punya 'hasil' tulisan. Sebab itu boleh tahu hahaha). Kebanyakan yang menulis secara general tak dapat markah lulus pun = 4/10 - Cik Rozi kedekut =p

Makanya, ada yang bertanya "Eh, macam mana kau boleh dapat 8 markah?". Saya jawab, "Simple je aku buat, aku menulis dari hati. Boleh kira macam luahan perasaan." Bunyi macam bagus je kan? Tidaklah, tidak. Saya jawab secara jujur T____T. Mereka minta baca 'hasil' tulisan tersebut, saya beri (malu juga nak bagi sebab grammer tunggang langgang kahkahkah!).

Saya juga masih ingat apa yang saya luahkan dalam esei itu. Saya kata pada lecturer (melalui eseilah!), saya belum merdeka. Saya belum bebas. Kemerdekaan negara pada saya hanyalah secara fizikal iaitu bebas daripada penjajah (typical sungguhlah kan?) tapi hakikatnya masih ramai di antara kita (merujuk kepada masyarakatnya) yang belum merdeka baik dari segi fizikal mahupun mind settingnya!

Antara yang saya utarakan ialah kenapa mesti hari kemerdekaan disambut dengan mengadakan konsert secara gilang gemilang? Bunga api pum-pam-pum-pam selama beberapa minit (eh kau tahu berapa kos untuk hasilkan bunga api tu? Kau tahu tengok sambil kata "Wah canteknye bunga api!", cuba sesekali kau fikir atau ambil tahu kosnya pulak, nanti confirm kau akan kata "Biar betik! Mahalnya! Boleh buat rumah PPRT 2 @ 3 biji neh." Tahu pun kau~

Nasib baiklah merdeka tahun ni jatuh dalam bulan puasa, kan?

Sempena kemerdekaan kali ni jugak PM sibuk kempen 1 M.a.l.a.y.s.i.a. TV pulak sibuk iklankan suruh SMS 'undilah lagu 1Malaysia kegemaran anda', tiap kali iklan ni keluar kat tv, saya mesti cakap dalam hati "pergi mampuslah, tak habis-habis nak suruh orang bazirkan duit." Lagi pelik kalau ada yang sanggup undi, tsskkk!

1 M.a.l.a.y.s.i.a? Bukan ke sama dengan salah satu objektif D.P.N yang dilancarkan oleh Tun M pada tahun 1991 dulu? Kalaulah selama 18 tahun pun belum tercapainya objektif itu, apa yang meyakinkan kita kali ini 'kempen' terbaru akan tercapai matlamatnya? Nak ubah mentaliti rakyat? Cara apa nak guna?

Baik saya berhenti di sini, takut-takut nanti ada pulak manusia beruniform datang mengetuk pintu rumah sambil kata "Anda kami tahan di bawah A.k.t.a H.a.s.u.t.a.n I.S.A" Mati aku! Malaysia belum bebas sepenuhnya untuk anda bersuara, percayalah!

9 comments:

eddie dewanaga said...

oi... dah sahur???

chipsmore said...

selamat hari merdeka..hehe..

btw, i link u k ;)

izwan7 said...
This comment has been removed by the author.
izwan7 said...

slm merdeka cik chelsea.

saya cik ManUtd ade nak bg pendapat sikit.

DPN(dsr pembangunan nasional) yg Tun M perkenalkan 1991 dulu rasenye lebih merupakan kesinambungan DEB(dsr ekonomi baru) yg tamat pd 1990..

sbbnye mahathir sambung dgn name lain ialah matlamat kerajaan dlm DEB utk 30% ekonomi m'sia dipegang bumiputra masih belum tercapai..infact sekarang pon masih belum tercapai rasenye..

manakala 1malaysia yg najib laungkan ni pulak lebih khususkan kpd penyatuan rakyat..1nation malaysian.

as far as i know lahh kan..kalau salah tegur..jgn buat entri condemn aku pulak..haha..=)

CikChelsea said...

eddie,
oii bro
saje update blog sementara nk tgu sahur pg tadi..heh =p

chipsmore,
thnx cik epal
slmt hr merdeka too :)

CikChelsea said...

izwan7,
hi encik man.utd (yg tak best haha) i rs objektif 'kempen' mereka konsep yg sama. boleh klik URL nih, baca la yerr... [http://pmr.penerangan.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=241:dasar-pembangunan-nasional-dpn-&catid=88:dasar-dasar-negara]

izwan7 said...

hi cikchelsea(yg terase diorang the best haha) sori sbb tak mintak permisi dulu i link ur blog. nak cepat tadi kua gi bazar. btw u dh tau pon kan.

pasal konsep tu,maybelah.actually i baru je present pasal DPN 2minggu lepas tapi xperasan pulak psl objektif perpaduan tu. maybe terlepas pandang kot. anyways tanx for sharing. u got a nice nice blog.

CikChelsea said...

hi lg skali encik man utd (we all mmg the best tak kalah dgn burnley pon semlm lalala~)

owhh mcm mn blh tlpeas pandang, nt i kasi tau sama u punya lectrer..bia kena tolak markah..ekekekehhh (guraulah gurau =p)

terima kasih krn puji blog yg almost 'kosong' tiada apa2 ini :)

Mr J said...

salam sume..
arini aku terpanggil nak bagi komen yg panjang lebar sikit..
inilah hakikat sebenarnye merujuk kepada 1 malaysia..(aku bukan racis)
dalam pemerhatian aku..sekarang banyak isu perkauman dimainkan. Terlalu banyak terutamanya setelah pemerintahan HAAB cume xdisebarkan dalam berita atau paper..kerana dikhuatiri berulangnye balik peristiwa 13 mei...kaum India , Cina semakin lantang bersuara tentang hak2 mereka,berani melawan sultan, Melayu plak sedang berpecah belah kerana ape?kerana parti politik,kerana apa? kerana memperjuangkan kepentingan individu..betulx?aku xsebelah mane2 parti politik..tp fikirkanla...melayu sanggup caci-mencaci,maki-memaki,bwt bende ntah ape2 ntah pasal sape?..fikir2kanla..sekarang orang-orang cina tengah push untuk menguasai ekonomi kat negara kita..kenapa?sebab kalau mereka da kuasai ekonomi senangla diorang nak kuasai negara kita..sebab ape? DUIT? xde duit xde kuasa..betulx?fikirkanla..baik kite push diri kita utk memajukan ekonomi melayu..aku puji cik chelsea..abis blajo bwt bisnes..aku kagum..dan akupun skang bwt 2 keje..siang opis hour mlm aku bisnes..kalau korang nak tau banyak kes2 pergaduhan yang besar melibatkan kaum lain dan Melayu. Senang cerite..kaum lain terutamanya kaum sigelap merancang nak buat balik cam peristiwa 13 mei dulu..kaum mate sepet pulak sekarang sedang berseronok take advantage atas perpecahan orang melayu..aku tau ni pasal kehidupan aku dikelilingi orang-orang yg mempetahankan melayu yang tak kira parti politiknya..
aku harap kepada rakan2 ataupun blogger2 yang ade...janganla nak cari kelemahan orang lain..menjatuh2kan orang lain,janganla dikira parti apa sekalipun,yang penting orang melayu bersatu,aku harap fikirkan tentang MELAYU dan negara kita
HIDUP MELAYU!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...