25 Jul 2010

Osteoporosis adalah scary

What is osteoporosis?

Osteoporosis is a condition characterized by a decrease in the density of bone, decreasing its strength and resulting in fragile bones. Osteoporosis literally leads to abnormally porous bone that is compressible, like a sponge. This disorder of the skeleton weakens the bone and results in frequent fractures (breaks) in the bones.

Source (and for further info about osteoporosis) from here

Saya adalah makhluk yang tak minum susu. Few months ago ada jugak percubaan minum susu tepung, tapi tak sampai sebulan tahannya! Serius tak boleh tahan dengan bau susu yang errr...tak tahulah saya nak cakap macam mana. Bikin kembang tekak saja T___T.

Susu tepung memang tolak tepi.
Susu segar boleh tahan lagi, tapi kalau suruh minum saja-saja memang tidaklah.
Soya pun jarang sangat saya minum, tapi saya suka soya! =D

Emak kata kalau tak start minum susu dari sekarang nanti kalau mengandung (lepas kahwin) lagi susah. Kalau breastfeed anak, lagilah kena minum susu banyak sebab nak bekalkan kalsium untuk 2 orang. Kalau tak minum susu? Eiiii, tak mahulah saya bayangkan saya rongak ketika kasih muda.
Scaryyyyy!

:: Multivitamins + Minerals & Bio Calcium ::

Jadi saya amik alternatif lain, makan 2 benda kat atas nih sebagai daily supplement.
Multivitamins tu saya telan err sebab saya rasa sejak kerja nih saya mudah sangat demam. Tak tahulah kalau boleh mendatangkan kesan kepada tahap kesihatan yang lebih baik, kah kah kah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...