10 Aug 2010

Ramadhan tahun ini

Malam tadi tiba-tiba rasa sayu. Entah kenapa. Mungkin sebab bulan puasa dah datang balik agaknya. Teringat Jah Mon dengan Haji Shuk kat kampung. Lepas tu sedih bila ingat nanti Jah Mon akan bersahur sorang-sorang kalau Haji Shuk punya turn kat rumah satu lagi. Mesti boring sahur sorang diri, buka puasa pun sorang. (Adeh tekak perit, tetiba rasa nak mengalir air mata). Sesiapa yang masih duduk rumah, dapat tengok muka mak ayah setiap hari tu hargailah masa-masa yang ada dengan mereka.

Apa hal kau syahdu syahdan nih? Dang dang dang! *Ketuk kepala sendiri

Tak sabar nak tunggu hari Jumaat, lepas kerja wa terus mau cabut balik kampung. Yeeha! Semoga perjalanan balik ke Johor nanti dirahmati dan selamat semuanya. Amin...

Bersyukur sebenarnya kerana masih diberi kesempatan oleh-Nya untuk menemui Ramadhan sekali lagi. Tengah berfikir-fikir juga malam nanti nak terawih di mana? Masjid Wilayah? Confirm sesak. Masjid kat tepi Jalan Kuching tu? Kena drive jauh. Haih, apa pasal lah condo takdak sediakan surau ke masjid ke? Ini yang buat teringat kampung halaman tsskk tsskk :'). Kalau nak buat terawih senang sangat sebab masjid 2-3 minit je jalan kaki dari rumah.

Harapan Ramadhan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Semoga Ramadhan kali ini memberi keberkatan kepada kita semua. Amin. Selamat berpuasa dan selamat beribadah kawan-kawan =)

3 comments:

misSkiva said...

Alhamdulillah..=)
Amin..=)

mrs.ecam said...

n3 ko klu ingt psl mk bpk kt kg mmg buat aku sedeh...mak aku dh xdek...bpk aku sahur n buke sowang2 klu akak n adk aku xdek...uhuk...
cmt berpose tuk ko gak....

cc said...

misskiva,
:D


mrs.ecam,
tu aku br tulis sket je thp kesyahduan nye. kang tulis bnyk2, ko banjir plak =p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...