23 Mar 2011

Muhasabah - sekadar ungkapankah?

Muhasabah - menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Empat, membawa takrif;
perbuatan menilai diri (fikir­an, pendirian, dsb) utk pembaikan diri sendiri, introspeksi; bermuhasabah membuat penilaian terha­dap diri sendiri: kita harus ~ supaya dapat dibina keyakinan yg lebih kukuh.

Pelik aku dengan orang yang hanya tahu bercakap, tapi tak tahu nak aplikasikan pada diri sendiri? Orang lain disuruhnya muhasabah walhal diri sendiri... (isilah tempat kosong berdasarkan pemahaman anda).

Tau pulak 'kepedasan' bila setepek kena kat batang hidung sendiri. Yang dok bercerita aib orang, jaja sana sini tak pulak fikir, ye? Kalau ramai yang lebih tak suka berbanding yang suka, tu maknanya ada something wrong la...

Sebelum nak nasihatkan orang supaya muhasabah, ada baiknya kalau sendiri faham dulu apa maksud muhasabah tu. Aplikasikan pada diri sendiri adalah lebih bagus, berbanding menyuruh orang. Macam Nabi, kalau suruh orang lain solat, dia akan pastikan diri dia dah solat terlebih dahulu.


P/S: Pepatah Melayu kata 'alim kucing'.

P/S/S: Aku pun nak muhasabah juga. LOL!

3 comments:

NadiahKhair said...

tewasa ai.

akak nak pi 'muhasabah' diri.

:p

nannoor said...

*mode insaf*

cc said...

nadiahkhair,
makan cili ke? muahahahaha
mari...mari... kita muhasabah-sarawak :p


nannoor,
=P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...