21 Jul 2011

Resepi: Cheese Button Cookies

Lupakan isu berat pada entry lalu. Mari kembali kepada hobi asal, bersiaran dari dapur Senduk...Fifi. Korang dengar Hot.fm tak? Setiap pagi Selasa dengan Khamis kan ada segment Senduk Fifi. Si A.G kepit suara jadi Fifi. Lawak okeh suara dia camtu dah la masak entah apa-apa je resepinya. Aku rasa nak lempang je si Fifi tu, ha ha.

Seperti biasa terlencong cerita lain ;p

Credit to Femmy for the original recipe. But I took this recipe from Kak Rima's blog.

Ingredients:
325g butter
1 tbsp sugar
3 egg yolk
1 egg white
150g Edam cheese - grated
100g sago flour - goreng tanpa minyak
400g flour
Grated cheddar cheese for topping

Method:
  • Beat the butter and sugar until well blended. Add eggs, then cheese. Add in flour and followed by sago flour.. mix till combined
  • Roll your dough (2-5mm) thick and use any round cutter or any other cookie cutter that u like.
  • Spread icing on the surface of your cookie and top it off with grated cheddar cheese.
  • Bake in preheated oven of 150C for about 20 minutes.

For the icing:
275 Icing sugar
60g egg white
1/2 tsp of cream of tartar (optional)
Vanilla extract/ lemon extract

Method:
  • Whisk egg white with cream of tartar
  • Add in your sifted icing sugar and continue to whisk till glossy (if your icing gets a little tough, you may want to add more egg white to ur icing)
  • Place a damp cloth over your icing bowl while not in use to prevent it getting hard

Hasil experiment:


Sila jangan gelak tengok rupa bentuk biskut aku! Jangan nak bandingkan rupa Cheese Button aku ni dengan Kak Rima punya. Aku sekeh kang! Depress aku tengok biskut dia lawa -__-"

Aku terlupa nak beli round cutter. Any cutters pun takda sebab belum ambik kat rumah abang aku. So, aku bulat-bulatkan je dengan jari. Lagi laju siap berbanding kalau guna cutter. Guna cutter; kena canai doh, lepas tu terap satu per satu, lepas tu alihkan ke atas baking try. Guna jari? Jimat banyak masa ;D

The taste? Lemak-lemak manis. Rasa lemak tu definitely datang dari cheese. Manis sebab icing-nya gula. Biskut tu alone memang tak manis. Texture macam biskut suji, rapuh. Honestly, aku tak minat sangat sebab makan 2-3 ketul dah rasa muak. Hantu cheese sukalah kot sebab banyak rasa cheese dalam sekut nih.

I dunno if cheese yang aku guna ni mengubah rasa asal keseluruhan biskut. Dalam original recipe, Femmy guna Edam Cheese meanwhile aku guna Cheddar Cheese biasa.



Kehadapan kakak-kakak di Twitter,
Saya dengan ini mengumumkan tak ambik order untuk Cheese Button sebab saya adalah malas. Leceh nak membuatnya, kena bulat-bulatkan (kalau guna cutter lagi hazab!) lepas tu kena letak icing lepas tu kena tabur grated cheese. Siap semua steps tu baru boleh bakar. Ohh tidakkkkk.


P/S: Ada siapa tahu mana nak beli Edam Cheese ni? Kat Cold Storage ada ke? Aku gugel, keluar gambar atas tu.

3 comments:

knv said...

dik, hang ada resipe biskut samprit yang best kebabom tak? boleh share? macehhhh :D

cc said...

dulu ada amik resepi from sorang kakak kat kampung ni, semperit dia sedap gilos! tp, dah hilang entah ke mana resepi tu.

maka bagi menjawab soalanmu itew, takdok :P

mrs.spicy said...

macam pernah nampak cheese tu kat giant

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...