9 Mar 2015

Healthy breakfast #eatclean

Have you tried overnight rolled oats as your breakfast? Rugi. Rugi. Sedap OK!

Amat jarang nak jumpa makanan sihat yang sedap kan? (ke aku yang tak reti masak? Kahhh). Rolled oats ni sedap ya ampun. Setakat nak habiskan sebalang (macam dalam gambar) tu amatlah tidak menjadi masalah. Part paling best, tak lapar sampai tengahari.




Kalau tak nak rasa bosan makan rolled oats setiap hari, kena pelbagaikan rasa. Jangan dok ulang resepi yang sama setiap hari. Nescaya sekejap ajelah rolled oats berada dalam carta breakfast. Lepas tu hai hai bai bai.

Basically, resepi rolled oats yang aku buat (yang sedap kat tekak) adalah:

1 scoop rolled oats
1 1/3 scoop milk (any milk will do)
1 table spoon chia seeds
2 spoonfuls greek yogurt (or any type of yogurts)
Honey
Fresh fruits (letak before nak makan) - pomegranate is my fav!

Overnightkan semua sekali dalam fridge kecuali fresh fruits dalam jar/tumbler at least 8 hours before dimakan.


Aku masukkan yogurt ikut fresh fruits yang available kat rumah. Kalau nak letak mango, either aku letak yogurt mango flavor or plain. Kalau campur rasa berries dengan mango, errrr...macam tak kena je. But anyways, terpulang ikut tekak masing-masinglah, ya?

:: Rolled oats & chia seeds ::

By the way, chia seeds tu aku beli kat Cosway. Member's price RM30 lebih kurang untuk 500gm. If not RM70 something. Kalau kat Tesco, pack kecil RM30 which is mahal banyak daripada Cosway punya. Rolled oats tu pulak, most hypermarket ada jual. 

Chia seeds ni kalau korang google, memang banyak khasiat. Bubuh dalam air minum biasa pun boleh. Boleh tengok kat sini untuk bacaan penuh.

:: Pecah kaca pecah balang, sudah pecah sila buang ::

Sedih betul time jar ni pecah. Takde dah fav jar aku sobs. Recycle mayonnaise jar Lady's Choice je pun :P

Selamat bersarapan yang sihat!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...